Ny dag, ny krönika - Zlatan

Och för att knyta ihop det här med Zlatan, som jag skrev om i förra delen. Inför Ungernmatchen så var det ett jäkla hypande av Marcus Berg. Det är på grund av honom som man numer i Sverige hatar Elmander. Folk tycker Elmander är i vägen för Berg så då måste man tycka illa om Elmander, istället för att glädjas åt att Sverige har flera duktiga anfallare. Om man såg på Ungermatchen och har nån form av fotbollskunnande så insåg man vilken jävla nytta Elmander gjorde för Sverige. Hans konstanta press mot Ungerska backarna gjorde att dem inte fick en lugn sekund på sig att bygga upp nåt spel. Elmander stressade fram uppspel som gjorde att Sverige kunde erörvra bollen och på så sätt kontrollera matchen.

Jag brukar ibland följa Marcus Leifbys, på Aftonbladet, liverapportering från landskamper. Han kommenterar vad som händer i matchen och folk har möjligheten att skriva egna kommentarer. När jag i halvtid under Ungernmatchen läst otaliga hatkommentarer om Elmander så tröttnade jag å skrev en egen kommentar om vilken jäkla nytta Elmander gjorde. Skrev till 90% om Elmander och sen la jag in lite om Zlatan eftersom jag tyckte att folk skulle kritisera Elmanders anfallspartner lite med då han stod helt still och spelade fotboll. Tog inte lång tid innan nån tjomme svarade på min kommentar. Den handlade uteslutande om Zlatan trots att min kommentar var om Elmander. Jag skulle ta av mig mina "hata Zlatan glasögon" hette det. På det följde en lång utläggning om hur svårt det var för Zlatan att spela när han hade så mkt bevakning på sig, att jag måste fatta att han inte är en Messi som dribblar av hela försvar och att motståndarna lägger så mycket kraft på att bevaka Zlatan så det öppnar för de andra spelarna. Frågan är vem det är som har konstiga glasögon på sig när man svarar så på en kommentar som var en hyllning till Elmander. Men seriöst, hur svårt är det att markera en spelare som står still? En dröm för alla försvarare. Och sen så har han inte så jävla mycket bevakning som folk vill få det till. Det fungerar inte på den här nivån att sätta flera gubbar på en spelare. Gäller snarare att skära av vinklar och markera mittfältarna, så att Zlatan inte kan få bollen.

Enligt det här folket så är allt Zlatan gör bra. Han kan inte göra fel. Kritiserar man honom så hatar man honom. Alltså hur insnöade är folk? Killen stod helt jävla still i 90 minuter å sen råkade han få en boll i magen och det blev mål, ren jävla tur. Men han var ur form hette det, då blir det så. Fan heller tycker jag. Är man ur form så är det minsta man kan göra att kämpa. Man kan inte alltid vara i bra form, men kämpa kan man alltid göra. Man kämpar och sen byter man när man blir trött. Nu gjorde Zlatan mål så då kan man försvara ett ickebyte med det. Men vafan det var ren jävla tur å t.o.m. Matias Jonson hade kunnat göra det målet.

Jag gillar Zlatan och tycker han är grym, han är unik. Men man måste väl kunna få ha lite krav på honom ändå? I landslaget de senaste matcherna har han bara lallat runt och verkat ha tyckt han är lite över alla andra. Till råga på allt så har han varit kapten vilket han definitivt inte är ett ämne för. Bara att se studieintervjun efter Maltamatchen. Zlatan och Mellberg deltog och det var uppenbart vem som var ledare av dem två. Mellberg fick ta all analys av matchen. Zlatan hade ingenting att komma med.

Men i Barca däremot så spelar han bra och han divar sig inte. Det skulle aldrig fungera. Hoppas att han har med sig den attityden hem den här gången, då kan det bli bra. Har han samma taskiga attityd som senast så är det bara att plocka av honom och sätta Elmander jämte Henke istället.

/Stefan - som gillar Zlatan men tycker att man kan kritisera honom ändå, utan att hata honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0