Stefan - samhällskritiker

Jag brukar vara rätt uttråkad på kvällarna. Uttråkad i väntan på att bli trött. Som arbetslös så får man rätt meningslösa dagar och man går runt i en dimma, man känner sig nästan bakfull. Det här beror på att man inte gör av med någon energi under dagarna, man somnar inte i tid och dygnet blir förskjutet. Det leder till att man påminner mer om en Säl än en normal human being. Man sover för länge om dagarna och kroppen kommer ur balans. Hur skumt det än låter så är det meningen att man skall gå upp på morgnarna annars blir kroppens funktioner rubbade.

Så nu när Affe ligger i sin säng och försöker sova, då han råkar ha ett liv som kräver att han har just en normal dygnsrytm, så har jag tänkt att starta upp en bloggkarriär som samhällskritiker. Det här gör jag dels för att ha något att göra om nätterna och dels för att Affes sömn skall störas av mitt tangentbordshamrande. Inläggen kommer vara snudd på seriösa. Inläggen lär blir såpass långa att dem skulle platsa på Jonas fantasisida överreaktion.com. Det är iaf mitt mål.

Det som skall tas upp i dagens inlägg och klankas ner på är erfarenhet. Den erfarenhet jag syftar på är erfarenhet av en viss sorts arbete. Den vissa sortens arbete det handlar om kan vara vilken sorts arbete som helst. Ehh hur går det ihop(?), tänker ni. Klart som korvspad tänker jag. När man, som jag, söker jobb så har man en stor fördel av att ha erfarenhet av just den typ av jobb man söker. För stor fördel enligt mig. Jag har ännu inte blivit kallad till en enda jobintervju. Alla svar jag fått hittils har varit något i stil med "tack för din ansökan, tyvärr måste vi meddela att vi gått vidare med andra sökande. Det här beror oftast på att de har mer erfarenhet av arbetet". Och visst jag kan förstå att man väljer någon med mer erfarenhet. Iaf på de jobb som kräver en speciell kompetens. Jag är utbildad marknadsförare och det finns inte så väldigt många marknadsföringsjobb och jobben kräver att man kan en hel del.

MEN! Som arbetssökande så söker man alla möjliga olika jobb. Alltså även jobb som egentligen inte kräver så speciella kompetenser. Men svaren är ändå alltid dem samma..."vi har gått vidare med andra sökanden...mer erfarenhet....bla bla bla". Det verkar vara det enda kriteriet som betyder något. Det som startade upp min irritation var ett jobb som B-chaufför jag sökte, alltså köra budbil. Man skulle vara stresstålig, kunna hantera en handdator och ha bra lokalsinne stod det i annonsen. Fine tänkte jag, har datorvana, är stresstålig och har bra lokalsinne. Sökte jobbet och förklarade att jag hade passande egenskaper. Och att en GPS löser ganska mkt för en chaufför....

Vad fick jag för svar då? "...andra sökande..mer erfarenhet bla bla fucking bla...". Svarade på mailet och frågade hur erfarenhet kunde vara så viktigt för ett jävla budbilsjobb. Hur svårt kan det vara? Man kör från punkt A till punkt B, man talar om för addressaten att man är framme och man ger nissen dens paket. Sen gör man om samma sak igen och igen och igen. Ska det verkligen behövas en massa erfarenhet för att klara av det? Den enda erfarenhet man behöver är erfarenhet av att köra bil. Man behöver ett bevis på att man får köra bil, ett såkallat körkort. Jag har haft körkort såpass länge att jag måste skaffa nytt om ett halvår och jag har varit med om exakt noll incidenter i trafiken och jag har fått noll böter eller prickar. Vad mer behövs? Om man kan köra bil såpass bra men inte klarar av det här jobbet ja då måste man vara en stor jävla IDIOT! Eller ja en idiot utan erfarenhet såklart.

Såhär fungerar det i alla jobb. Sökte idag ett jobb på jävla ICA. Vet ni vad det stod i annonsen vad för krav de hade på den sökande? ....*trumvirvel*.....Wait for it......Wait for it.....Erfarenhet! Vet inte hur min ansökan kommer tas emot men jag skrev lika mycket om hur oväsentligt det är med erfarenhet som jag skrev om varför man bör anställa mig.

Vad är det med erfarenhet som säger att man är bäst lämpad för ett jobb? Visst, du kan enklare och snabbare sätta dig in i arbetet. Men låt säga efter nån månad på ICA när jag lärt mig jobbet, vad säger att jag då inte skall kunna klara utföra arbetet bättre än någon med erfarenhet? INGET!!! Insnöade jävla inkompetenta människor som jobbar med att anställa folk. Och med inkompetenta så menar jag att dem är lata och att de tänker kortsiktigt. Kan inte handla om något annat än att det är enklast att gå efter erfarenhet, man kan solla bort folk lätt och man kan skola in folk snabbt. Sen kan man vara såpass lata att man gör som Affes nya jobb. Han berättade om en tjej de anställt. Hon fick jobbet pga sin erfarenhet från ett tidigare arbete hos en konkurrent. Att hon sen bara råkat sitta i en infodisk och inte kunnat ge kunder svar på sina frågor är en annan sak....som de inte har kollat upp. Eftersom hon har erfarenhet.

Det här erfarenhetstänket begränsar, enligt mig, många företags utveckling och leder till att kompetenser och kunskaper kommer om inte dö ut så iaf försvagas.

/Stefan - bitter och kritisk

Kommentarer
Postat av: Sälen

Börja spela poker och kalla det ett jobb?



Fast först kanske du borde spela för gratispengar så du lär dig och får lite erfarenhet

2009-10-07 @ 12:26:15
URL: http://tomteverkstan.blogg.se/
Postat av: Stefan

Jag har försökt med det innan och det slutar bara med att jag tappar tålamodet och går all in på par i tvåor typ. Så den erfarenheten har jag redan, eller ja jag vet att jag suger :P



Men iofs så lovade Jonas att träna å staka mig, men det har jag inte sett röken av...Jonas var är du å ryker?

2009-10-07 @ 13:29:45
Postat av: Stefan

För övrigt så har bloggen hittils idag ett hundraprocentigt kommentarsratio i förhållande till antal besökande. Keep it up all af you reader(s).

2009-10-07 @ 13:32:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0