Försiktighetsrullning

Kan bara meddela Affe att det är dags för fem poäng till Stefan efter att en försiktighetsrullning genomförts i natt vid ca 02 tiden. Det var en blandning av smärta å njutning på en och samma gång, tror hädanefter att jag ska börja med S&M.

Det snackas ju om att man bör tömma systemet var tredje dag och det förstår jag nog nu varför. Vätskan som kom fram när hela kalaset avslutades såg rätt unken ut och den verkade aldrig vilja ta slut. Var som en såndär gammaldags pump där det för var pumpdrag kom ut en viss mängd vätska, lika stor del vätska varje gång.

Räknade ut att det var exakt en månad sen operationen utfördes, lägg på en dag till så vet ni hur länge jag har gått å lagrat. Med den senaste erfarenheten i bagaget nu iaf så kan jag nog meddela att det här inte kommer bli en aktivitet som jag kommer utföra särskilt frekvent ett tag till framöver men nån månads uppehåll igen blir det inte tal om. Som sagt systemet skall ju tömmas var tredje dag.

Kommentarer
Postat av: Affe

Jag står inte för det här inlägget. Det här är över gränsen. Och vår gräns är jävligt svår att gå över.

2008-10-16 @ 16:12:02
URL: http://stefanochaffe.blogg.se/
Postat av: sune

hahaha, kan väl inte säga annat än grattis!

2008-10-16 @ 18:23:49
Postat av: Fliis

Kan du vara så vänlig att googla på ADHD så är du snäll.

Att balla ur eller vara överaktiv betyder inte att man har en bokstavskombination!!!!!!!!

H:et står inte endast för Hyper som de flesta tycks tro, det kan även stå för Hypo som är den direkta motsatsten och som går hand-i-hand med autism.

De med diagnosen är normalinteligenta och ibland t.o.m litte smartare. ;) Skillnaden mellan dej och en bokstavsmänniska är egentligen bara "tänket" och intagandet/behandlingen av den informationen utifrån som ska in.

Tycker att det är synd att DAMP (som är snarlik med ADHD fast med motoriska svårigheter och dyl.) och ADHD har blivit de nya skällsorden, när jag var liten var det CP som ju inte är mycket bättre, och att människor missbrukar diagnoserna



ADHD har även med uppmärksamhet, inlärning och perseption att göra och inte alls så mycket med HYPERAKTIVITET att göra som folk tror. Det är bara en av fler sidor av diagnosen. Alla är inte heller vare sej Hyper eller Hypo, sen finns det de som somnar om de inte rör på sej men behöver inte vara hyperaktiva för det utan det räcker ofta med att bara röra på sej för att hålla hjärnan igång så den inte går ner i varv och man somnar.

Det är åxå en viss skillnad på öveaktivitet och hyperaktivitet!

Det finns inga som är stöpta i samma form på den här jorden. Det gäller även dem med bokstavsdiagnos, ingen är den andre lik och alla har olika i sina neurologiska funktionshinder, för det är vad det är: NEUROLOGISKT FUNKTIONSHINDER!!!

Somliga kallar det för dolt handikapp åxå och det kan man ju göra för det syns inte utanpå att man har de problem man har, själv tycker jag inte att det handikappar, man har alla möjlighet, det handlar bara om inlärning och att det kan ta lite längre tid bara.

Nu vet du lite mer om ADHD men jag tycker iaf att du ska googla på det. När du har gjort det och vet lite mer så kan du ju låta bli å fråga människor om de har ADHD bara för att de klär ut sej och hoppar i sängar för skojs skull.

2008-10-16 @ 20:46:02
Postat av: sune

orka skriva det där inlägget då.. ADHD används ju i min uppfattning inte som skällsord, utan snarare som en förstärkning för att få fram den rätta feelingen i texten.. Och om du läst resten av bloggen så tar man inte åt sig särskilt mycket av ett ord som ADHD på denna blogg.. orka!

2008-10-16 @ 23:45:51
Postat av: Stefan

Spot on Sune! Bruttan får ju inse att alla skällsord och "fula" ord som finns i grunden egentligen har en annan betydelse. Visste du/ni t.ex. att neger från början var en benämning på alla färgade människor. Det ahr ju vissa likheter med ADHD-fallet, det betyder inte exakt det man menar eller tror men det har med saken att göra.



I övrigt angående diskussionen med skällsord och "fula" ord så har inget sådant ord någon som helst betydelse förrän man tar åt sig av det. Finns ju en och annan "icke-svensk" som kallar svenskar för svennar och det är ju inte direkt så man kokar inombords när nån kallar en för det eftersom man inte tar åt sig av det. Säger man blatte, motsatsordet till svenne, åt en "ickesvensk" så riskerar man få huvudet avslaget typ och det beror inte på att ordet blatte är fult utan att personen som blir kallad för blatte läser in något i det som han tar åt sig av och sen blir arg pga. det. Jag ahr utländska kompisar som jag utan problem kan kalla för blatte eftersom dem inte läser in något illa i det och lika dant med andra kompisar som är väldigt aktiva, inga som helst problem att kalla dem för dampbarn eller nåt sånt eftersom dem inte tar åt sig av det.



Summa sumarum ett ord är inget fult ord så länge man själv inte gör det till ett fult ord. Tar du åt dig av en förolämpning så betyder det egentligen bara att du håller med personen som delar ut den.

2008-10-17 @ 01:56:20
Postat av: Jonas

Så jävla otäckt... På riktigt, jag vill spy!

2008-10-17 @ 12:15:33
URL: http://tomteverkstan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jo tack du/ni, man e alltid sej själv närmast.



"En förstärkning för att få fram den rätta feelingen"!?!?!

Du menar en förstärkning av förolämpningen då?

Ett sätt att vara ännu elakare än man redan varit när man slängt ur sej något idiotiskt?

Det säger en hel del om dej som person, tycker jag.

Varför vara lite elak när man kan lägga till och vara överdjävlig!!!!



Inte fan kallar du en cancerpatient för "Kräftan" och inte säger du väl till en reumatiker att hon har lepra i fingrarna?

Och även om man inte riktar sina skällsord direkt till dem, t ex genom att i samtal använda fraser som "Jag dampar ur" så väcker det anstöt, faktiskt.



JAG tar illa vid mej när folk använder sjukdomar och tillstånd för att såra andra.

JAG blir ledsen när jag hör någon säga DAMP-unge till någon annan.

JAG blir förbannad över huvudtaget när man använder diagnosen men inte vet vad man pratar om.



Om det är = att jag tar åt mej och/eller håller med personen, so be it, jag blir ju inte mindre berörd för det även om det är sant.



Skulle vilja se dej/er helt oberörd, inte ta åt dej om man talade till/bre've'/bakom eller OM dej, dina vänner eller mamma/pappa/syster/bror/son/dotter om någon ev. åkomma/skada de ev. skulle kunna ha.



Som sagt... man är alltid sej själv närmast och somliga tänker inte längre än strax innanför sin egen sfär.



Mej veterligen så är inte "blatte" vare sej en sjukdom eller ett tillstånd. Så icke heller neger.

För övrigt, i mina ögon, tilltal som heller inte borde användas illament.

Och om man i grupp håller sej med interna skämt som ALLA accepterar så fine by me, t o m JAG accepterar att mina nära skämtar om ADHD och jag skämtar tillbaka. Men jag skulle INTE ta det om det sades illasinnat och det är det jag motsäger mej.

Att utgå ifrån att någon har ADHD bara för att de har energi som vill ut... okunskap kallar jag det.



Äh, va fan, alla får väl kalla varandra vad man vill, men man kan väl vara saklig och ge fan i sjukdomar och div tillstånd som inte syns.



Be nice, behave! (=

2008-10-17 @ 17:02:48
Postat av: Stefan

Vem har sagt att när man säger såna här saker till andra att det är för att såra dem? Jag skulle inte kläcka ur mig nåt sånt till nån jag inte vet skulle kunna ta det.



Att du reagerar, blir ledsen och tar åt dig av sånt här visar ju bara att du tycker det är fel på den som har ADHD t.ex. Det är din perception av orden som gör dem till skällsord. Det är kanske du som ska ta och tänka om egentligen.



Men visst jag ska överväga att sluta säga såna ord om du slutar stödja barnarbete (dvs sluta shoppa vilket jag tar för givet att du gör rätt ofta). Det där tycker jag är fan så mkt värre än ett skällsord man själv gör till något dåligt.

2008-10-17 @ 17:25:18
Postat av: Affe

Hörru Pruteluskan! Om du läser det jag skrev så skrev jag tydligt "JAG ANKLAGAR DIG INTE..." osv. Det var en fråga. Typ som att fråga mig om jag är från Sverige. Då svarar jag Ja eller Nej. För mig är inte adhd en sån jävla big deal. Känner massor med folk som har det och det är när såna som DU ser det som skällsord som de pekas ut. Tar man det som något normalt blir ingen illa berörd.

2008-10-17 @ 18:45:19
URL: http://stefanochaffe.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hur kan man tala om för någon annan hur den ska/bör känna å tänka???

Tycker/tror du verkligen att alla bör känna/tänka som du?



Tror fan det, att ADHD inte är någon big deal för dej, du har ju inga problem med att döma folk utifrån vad de gör och säger.

"Smallminded" kan inte gå i andras skor eftersom de har för stora fötter.



JAG HAR ADHD, God Damn it!!!!

Har en son med Aspbergers!!!!



Och naturligtvis tycker jag inte att det är fel på oss för det. Tvärtom, vi har mycket som ingen annan har. Men å andra sidan så har hela jordens befolkning det åxå. =)

Alltså är jag "normal". Eller?

Jajamen, det är jag, har bara lite svårigheter med små "elementära" ting och min son har inga problem alls, han lever i sin egna lilla värld som i hans ögon är högs "normal". Såååååå himla rolig unge, för övrig.



Beträffande shoppingen...

"vilket jag tar för givet att du gör rätt ofta"



My God!!!!

Snacka om att döma och att ha förutfattade meningar!

Behöver väl inte orda mer om det för du fick precis äta upp dina egna ord.

Smaklig måltid!

2008-10-18 @ 09:54:39
Postat av: Anonym

"Summa sumarum ett ord är inget fult ord så länge man själv inte gör det till ett fult ord. Tar du åt dig av en förolämpning så betyder det egentligen bara att du håller med personen som delar ut den."



Endast Gud kan döma och han har just talat om för oss hur vi ska tycka och tänka.

2008-10-18 @ 09:57:28
Postat av: Stefan

"Hur kan man tala om för någon annan hur den ska/bör känna å tänka???

Tycker/tror du verkligen att alla bör känna/tänka som du? " - Ja du tjejen du gör ju samma sak som talar om hur vi ska tycka, tänka och göra. Lägg ner nu du har inget att vinna på att skriva sånt här. Och du kan inte avsluta med att jag fick äta upp mina ord för jag tycker inte du satte mig på plats nånstans. Du kommer inte att få en enda person till att ändra sig genom att skriva här. Dem som tycker som dig håller med dig och dem som tycker som mig tycker bara du är löjlig.



"Endast Gud kan döma och han har just talat om för oss hur vi ska tycka och tänka." - där satte du verkligen dit mig ojoj, den bet. Hoppas den kommentaren var ironisk för den sista personen jag någonsin skulle ta åt mig av vad den sa är en religiös person. Folk som tror på och lever sitt liv efter vad en påhittad pellejöns höll på med för 2000 år sen går inte att ta på allvar. Inskränkta människor som begränsar sitt egna sunda förnuft är vad dem är.

2008-10-18 @ 13:08:02
Postat av: Anonym

Du verkar bara ha skummat igenom det jag skrivit.

Du "läser" och tolkar lite som du själv vill men oj va tokigt det blir. Men så är det ju med skrift, det är svårt att få fram känslan i en massa tecken.

Tror bara att du satt dej på tvären och inte VILL förstå vad jag menat. Motvalds som bara en 8-årig flicka kan va'. blinkblink

Här får du lite ironi i den frågan:

Vad är det du inte förstår?

HAR DU DAMP ELLER/ÄR DU FÖRSTÅNDSHANDIKAPPAD?????



Det började ju trots allt med att jag tyckte du skulle googla på ADHD och kanske tänka dej för innan du använder dej av en åkomma som term vid samtal med/om andra.

Varför så fientligt inställd helt plötsligt?

Jag är inte ute efter medhåll någonstans ifrån



Var någonstans står att läsa att ni ska hålla med och tycka som JAG???

Jag talar inte om för folk att det JAG säger är rätt för dem, jag talar bara om hur JAG själv känner och vad JAG själv tycker. Andra får göra det för sej själva, det är inte min kopp av te.



Jag utgår alltid utifrån mej själv först men har den förmågan att kunna se ting från fler olika vinklar, därav att jag ofta försvarar människor, ibland även illasinnade sådana. Alla har sina egna anledningar och orsaker med tillhörande konsekvenser.

Vinnare och förlorare, varför måste det handla om att vinna eller förlora, eller om vem som har rätt och vem som har fel?

Rätt för en är fel för en annan...

Du sa det själv, fast i annan mening:

Inskränkta människor som begränsar sitt egna sunda förnuft är vad dem (de)är.



Som den 4-barnsmor jag e (tackar för att du kallade mej tjej ;o*) så vill jag nu bara trösta er med att ni kommer att komma fram till andra slutsatser (ingen aning om vilka)senare i livet, då, när ni vidgat era vyer och upplevt mer glädej/sorg & lycka/smärta.

10, 20, 30, 40 eller 50 år.

Insikterna förändras, kommer och går.

Endast i slutet av livet man verkligen förstår.



Kramar om er allihop, Stefan, Affe och den där Sune

2008-10-18 @ 15:05:48
Postat av: Anonym

Glömde...

Sett filmen Rainman?

2008-10-18 @ 15:08:31
Postat av: Stefan

Så du menar att du inte med dina sju meter långa kommentarer vill att vi ska tycka och tänka som dig? Goddag!



Hela diskussionen är meninglös så vi kan väl bara lägga ner den? Det enda vi kommer komma fram till är att vi inte är överrens.



Om jag skummat dina kommentarer? Ja, till en viss del. Dem är för långa. Om man får andra insikter med tiden? Ja självklart är det så och jag har med mina snart 27 år upplevt en hel del av både sorg och smärta som jag hade klarat mig bra utan.



Om jag läser och tolkar som jag vill? Ja antagligen och likaså för dig själv också. Du tror säkert jag är en omogen osmart kille som bara är ute efter att reta upp folk och bråka (Det är vad jag läser in iaf). Om du hade känt mig så hade du vetat att jag är snäll, trevlig omtänksam och inte bråkig av mig alls. Och även om man egentligen inte kan mäta intelligens så kan jag iaf meddela att jag klarat Mensas test. Det där lät antagligen mest som jag var självgod men det visar väl iaf lite att jag inte är helt osmart.



Och JA jag vet att min egen kommentar nu blev väldigt lång, igen. Men långa kommentarer får långa svar som sen blir igenomskummade :P

2008-10-18 @ 15:50:55
Postat av: Stefan

Å ja jag har sett rainman även om det nu var ett tag sen. Dustin Hoffman är grym!

2008-10-18 @ 15:51:44
Postat av: Stefan

Men om du är lite skärpt så hade du vetat att det inte började med att du bad mig googla ADHD. Du bad Affe googla det men det är inte han du har diskuterat med.

2008-10-18 @ 15:54:44
Postat av: Stefan

Och du behöver absolut inte trösta mig för den jag är för jag är inte ledsen för den jag är. I själva verket så känner jag mig rätt omtyckt av dem människor jag känner och får ofta komplimanger för den jag är. Tycker snarare det är du som är smallminded som kommer med såna kommentarer bara för att vi inte är lika dig som människor. Låter mest som om du tycker du är guds gåva till mänskligheten.

2008-10-18 @ 15:57:32
Postat av: Anonym

Än en gång tolkar du MEJ utifrån dej själv och hur DU funkar.

Tycker inte allt att du låter självgod bara för att du talar om att du klarat testet, vi är alltför blyga med att tala om vad vi är bra på i detta land, det verkar fult.

Jag må ha ADHD men 13 av 18 i inledande Mensa-test tycker inte jag är så dåligt heller.



Och Nej, jag tror inte att du är ute efter att reta upp folk, jag försöker bara föra en vettig konversation med sakliga grunder och utan antaganden och anklaganden, synd om du ser det så. Jag känner inte dej så jag kan inte göra några antaganden om VEM du är. Jag kan dock, utifrån det du skriver och HUR du uttrycker dej skapa mej en någonsånär liten bild. Jag förutsätter att du är en god och omtyckt människa, den bilden har jag av alla människor inledningsvis tills något bevisar motsatsen.

Tror faktiskt inte att det beror så mycket på att vi inte e överens, för VAD är det vi ska vara överens om, utan om att vi inte förstår varandra.

Vi talar inte samma språk.



Det blir lite långt, jag vet, jag har lite svårt att uttrycka mej, kan lätt bli missförstånd beroende på hur man skriver.

Men Orkar man inte lyssna/läsa så kanske man inte får rätt bild/syn heller efterom en del av budskapet faller bort.

2008-10-18 @ 17:39:05
Postat av: Anonym

Du behöver nog inte bokstavligen någon tröst från mej men även den frasen kanske du förstår sen, senare.

Eller läs den igen, vettja... hela... tolka om...

Inte DEJ som människa!!!

-Det regnade idag men jag kan trösta dej med att det kommer att bli finare väder i morgon.

HALLÅÅÅÅÅ!??!



"Tycker snarare det är du som är smallminded som kommer med såna kommentarer bara för att vi inte är lika dig som människor. Låter mest som om du tycker du är guds gåva till mänskligheten."



Du har alltså fört Affes talan under vår konversation och när det kommer till kritan så ska det stå folk bakom dej och hurra... eller?

"för att VI" skriver du ju.

Affe eller Stefan... Jaha, vem för Affes talan och vice verca? Så kan det ju bli när man delar.



Nu kanske du förstår varför det jag skriver blir rätt långt. Jag vill inte bara slänga ur mej saker som kan misstolkas och uppfattas fel, vilket det ju verkar ha gjort ändå.

Jag är varken fördömande eller hyser illvilja och jag tror gott om alla. Tycker bara inte om när folk försöker lägga ord i min mun och tankar i mitt huvud.

Det är inte jag som kommit med påståenden och antaganden i denna konversation.

Gjorde ett inlägg, som blev lite långt, men ni/du verkar ha retat upp er/dej mer på det än på VAD jag skrev från början. Vad vet jag, vad vet jag...



Som den omsorgsfulla/omhändertagande person jag är fortsätter jag krama om er alla.



Snälla... ge mej inget svar nu, nått bak i mitt huvud säger att jag inte kan sluta försvara mej när jag känner mej påhoppad, för så har det känts från första början. Om du inte förstår det, jajaja, det får stå för. Jag tänker inte DAMPa ur för det. asg

Självdistans och självironi e kul grejer, prova.



Lägger en Kraaaaaaam i er famn

(Ja, jag undrar åxå ibland hur jag orkar ;oP

2008-10-18 @ 18:09:01
Postat av: Stefan

"Snälla... ge mej inget svar nu, nått bak i mitt huvud säger att jag inte kan sluta försvara mej när jag känner mej påhoppad, för så har det känts från första början." - Ja alltså jag tänker likadant där och av vissa saker du skrev nu så känner jag mig påhoppad av dig, igen.



"Du har alltså fört Affes talan under vår konversation och när det kommer till kritan så ska det stå folk bakom dej och hurra... eller?

"för att VI" skriver du ju. " - Den där frasen tycker jag är rätt uppnosig och uppviglande. Jag behöver inte ha någon bakom mig som hurrar, Affe behöver inte min hjälp för att föra sin talan. Han har bara inte lagt ner någon energi alls på det här. Jag för inte Affes talan utan jag gav mig bara in i diskussionen som du satte igång och som Sune förde vidare. Om det råkade stå vi nånstans så sorry det var inte nåt planerat. Blir dock lätt ibland att man skriver vi eftersom vi är två om bloggen, det går av sig självt. Och ofta så blir vi ju båda påhoppade av folk för något som den ena har skrivit.



Jag känner inte att jag försöker lägga ord i din mun och tankar i ditt huvud mer än vad du försöker göra så med mig. Det är nog det som irriterar mig mest. Så länge man diskuterar om något så betyder det att man inte är överrens och då försöker övertyga den andra om att man har rätt, utan det så dör diskussionen. Så om det nu inte är så att du försöker lägga ord i min mun och tankar i mitt huvud så förstår jag inte varför du diskuterar.



Så om du nu inte vill lägga ord i min mun och tankar i mitt huvud så föreslår jag att du inte svarar på det här. Får väl se om det blir så, känns som att du precis som mig är rätt envis :P

2008-10-19 @ 02:03:59
Postat av: Anonym

Men jag HAAAAAR ju inte försök lägga ord och tankar hos någon annan!!!

Kära nå'n, som Nasse brukar säga.

Jag har inte heller skapat någon disskusion, jag gjorde ett inlägg och NI fick lite information om ADHD. Ett ord som jag tycker missbrukas.

Det må ha varit en början TILL en disskusion men man måste vara minst 2 för att föra en.

NU är jag mitt I den, men ser du skillnaden?

(det var en frågeställning inte ett påhopp)



Jag har heller inte "hoppat på" någon, förstår inte vad du grundar det på.



Du bad mej däremot sluta stödja barnarbete, vilket jag inte gör, eftersom jag antagligen shoppar i mängder t ex, smallminded var jag åxå...



Jag har heller inte skrivit att ni HAR hoppat på mej, utan att det är så det har KÄNTS.

Åter igen, förstår du skillnaden?

Jag är ganska noga med vad och hur jag skriver för att det inte ska bli fel, därför blir det lite långt, men det är lite frustrerande när jag ändå inte når fram. Och med "nå fram" menar jag inte att jag vill att ni ska tycka och tänka som jag utan jag vill förmedla vad JAG menar.

Åter igen... jaddajaddajadda (retas och försöker vara lite lustig)



Jag har inte beskyllt någon att vara det ena eller det andra och jag har inte antagit att någon har gjort si eller så. Jag har en åsikt och en frågeställning som gäller över lag och jag riktar mej inte till någon specifikt. Visa mej var i så fall, visa mej på vad DU grundar dina ord och beskyllningar på.

Annars kan jag ju inte göra något åt det eller förstå, jag lär mej bara när jag blir visad hur, ett av mina "hinder" att ta mej över.



Och var någonstans talar jag om för er eller andra att ni/de ska tycka som jag?

Nä du, jag för MIN talan utifrån mej själv och låter andra tycka och tänka för dem.

Om andra tror att för att jag tycker så måste de tycka som jag, så är inte det min bag, men man måste ju få kunna vädra sina åsikter, även till dem som inte tycker som jag. Tror inte man kan "övertala" någon till det, nämligen

I min värld är det inte förrän man tycker att någon har fel,fel,fel som man försöker ändra deras tycke och tänk. Jag indoktrinerar ingen, det får andra försöka göra. Pokitiker eller nått.



"Tar du åt dig av en förolämpning så betyder det egentligen bara att du håller med personen som delar ut den."

Är du inte mätt snart?

(inget påhopp, det kallas slut-punch)

2008-10-19 @ 09:43:16
Postat av: Anonym

Jag håller med, jag är uppnosig men inte en uppviglare.

;oP =o :o)

Envis åxå.

Och obstinat...

Kavat...

...och massor med annat.

;oP =o
:o)

Och vet ni...

Nu, just nu, som förra gången, bestämmer jag mej för att det här, just det här inlägget, kommer att bli mitt sista.

Och vet du... (viskar)

Jag kommer nog inte klara det den här gången heller. (fnittrar)

;oP =o* :o)

2008-10-19 @ 09:51:31
Postat av: Anonym

"Ja alltså jag tänker likadant där och av vissa saker du skrev nu så känner jag mig påhoppad av dig, igen"



Jag scrollade upp lite och läste för att förstå vad du kan ha tagit illa vid dej av...

WHAAAAT????

Det fanns inget påhopp!!!

2008-10-19 @ 10:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0